Spännande rätter – det spanska köket

Spanien är precis som de flesta andra länder kring Medelhavet ett fantastiskt matland. En ingrediens som ingår i många spanska rätter är tomat. Många av de tomater som finns i svenska butiker kommer också från just Spanien. Dessutom finns det ju även som några kanske känner till en tomatfestival i Spanien, Tomatina, som går av stapeln varje år i staden Buñol i östra delarna av landet. Under festivalen, som alltid hålls sista onsdagen i augusti, deltar tiotusentals personer i ett stort tomatkrig som pågår under ett par timmar.

En av de kanske mest klassiska spanska rätterna med tomater är gazpachon, som är en tomatsoppa vilken alltid skall serveras kall. En gazpacho kan varieras i det oändliga, men innehåller oftast ett antal grundingredienser. Givetvis ska en gazpacho innehålla tomater annars är det ingen gazpacho. Många gånger innehåller den även exempelvis lök, vitlök, gurka och paprika samt salt och peppar.

gazpacho

Huruvida man vill mixa soppan eller inte är upp till en själv. Om man mixar soppan blir den oftast något matigare. Vill man ha den riktigt kall går det även att ha i isbitar. Till gazpacho går det även alldeles utmärkt att ha ett torrt, vitt bröd att doppa i soppan.

En annan spännande spansk rätt som innehåller tomater är så kallade albondigas som serveras i tomatsås. Albondigas är riktigt kryddstarka köttbullar som görs ungefär som klassiska svenska köttbullar förutom att de även innehåller en hel del vitlök, grön och röd paprika samt den starka spanska kryddan pimento de la vera, som ger extra sting i köttbullarna.

Tomatsåsen kan man göra lite som man vill. En variant är att förutom konserverade tomater även i såsen ha lök, lite chilisås, sherry och sherryvinäger, oregano samt lite honung för att ge en bra kontrast gentemot de starka albondigas. Hela rätten kan sedan serveras tillsammans med pasta eller som tapas.

Bra mat när man är gravid

Vi borde alla tänka lite mer på vad vi faktiskt äter och se till att äta både näringsrikt och varierat. Men om det finns en tid i livet då detta blir extra viktigt är det just under graviditeten.

Medan fokusen många gånger ligger på vad man ska äta under graviditeten kan mycket av samma sorts mat ofta vara bra för den som försöker bli gravid. Idag går det att hitta många produkter som kan hjälpa en på vägen, som produkter från märken som Clearblue. Och de innehåller ofta saker som vitaminer och mineraler kroppen behöver i större utsträckning under, men även innan, graviditeten.

Och medan många typer av kosttillskott finns på marknaden idag är det oftast något man inte borde vända sig till om man inte har en tydlig brist på ett ämne och har svårigheter att få i sig tillräckligt genom kosten. Följer man inte en restriktiv diet, som vegetarianer eller veganer gör, och ser till att äta bra mat med stor variation får vi i regel i oss allt kroppen behöver för att må bra och fungera som den ska. Matallergier kan också spela en roll i detta och då kan det vara smart att vända sig till en dietist för att få tips och råd om hur man hittar alternativ till viktiga livsmedel.

Så vad borde man äta om man nu inte har några speciella restriktioner? Här finns det flera bra tips att ta del av:

  • Långsamma kolhydrater är att föredra över snabba. Som rågbröd, brunt basmatiris, havre- och korngryn.
  • Fet fisk åtminstone två gånger i veckan. Bra alternativ är lax, makrill, öring och sardiner.
  • Frukt och grönsaker. Till stor del bladgrönsaker som är rik på både vitaminer och mineraler.
  • Ordentligt med fiber. Fiber är bra för tarmverksamheten och motverkar förstoppning, som annars är ett vanligt problem under graviditeten.
  • Färskt i största möjliga utsträckning. Färsk mat har i regel ett högre näringsvärde och ger därför största fördel per portion.