Bra mat när man är gravid

Vi borde alla tänka lite mer på vad vi faktiskt äter och se till att äta både näringsrikt och varierat. Men om det finns en tid i livet då detta blir extra viktigt är det just under graviditeten.

Medan fokusen många gånger ligger på vad man ska äta under graviditeten kan mycket av samma sorts mat ofta vara bra för den som försöker bli gravid. Idag går det att hitta många produkter som kan hjälpa en på vägen, som produkter från märken som Clearblue. Och de innehåller ofta saker som vitaminer och mineraler kroppen behöver i större utsträckning under, men även innan, graviditeten.

Och medan många typer av kosttillskott finns på marknaden idag är det oftast något man inte borde vända sig till om man inte har en tydlig brist på ett ämne och har svårigheter att få i sig tillräckligt genom kosten. Följer man inte en restriktiv diet, som vegetarianer eller veganer gör, och ser till att äta bra mat med stor variation får vi i regel i oss allt kroppen behöver för att må bra och fungera som den ska. Matallergier kan också spela en roll i detta och då kan det vara smart att vända sig till en dietist för att få tips och råd om hur man hittar alternativ till viktiga livsmedel.

Så vad borde man äta om man nu inte har några speciella restriktioner? Här finns det flera bra tips att ta del av:

  • Långsamma kolhydrater är att föredra över snabba. Som rågbröd, brunt basmatiris, havre- och korngryn.
  • Fet fisk åtminstone två gånger i veckan. Bra alternativ är lax, makrill, öring och sardiner.
  • Frukt och grönsaker. Till stor del bladgrönsaker som är rik på både vitaminer och mineraler.
  • Ordentligt med fiber. Fiber är bra för tarmverksamheten och motverkar förstoppning, som annars är ett vanligt problem under graviditeten.
  • Färskt i största möjliga utsträckning. Färsk mat har i regel ett högre näringsvärde och ger därför största fördel per portion.