Innehåller dagens kost tillräckligt med näring?

För att vår kropp ska fungera optimalt behöver den få i sig tillräckligt med näring. Idag finns stora debatter och artiklar om att dagens mat inte innehåller den näring vi behöver, att många människor idag lider av näringsbrist, trots en bra kosthållning.

Den energi vi får i oss kommer framförallt från protein, kolhydrater och fett. Utöver det behöver vi även många viktiga vitaminer och mineraler för att fungera optimalt. Det är viktigt att äta en varierad kost med många olika födoämnen för att få i oss all den näring vi behöver. Vi behöver dagligen få i oss 20 % protein, 30% fett och 50% kolhydrater för att få tillräckligt med energi.

Nyttig sallad

Protein

Kroppens byggstenar, byggmaterial kommer från proteinet. Proteinet finns i våra vävnader, enzymer och hormoner och dess uppgift är att transportera syre och järn i blodet. För att vårt protein ska fungera krävs det att det tillförs nytt protein via maten, det kan nämligen inte själv bildas i kroppen. Bra livsmedel som innehåller protein är kött, fisk, ägg, mjölkprodukter och baljväxter.

Fett

Fett har dubbelt så hög andel energi som vad protein och kolhyderater har och fettet  innehåller de livsnödvändiga fettsyrorna linolsyra och liolensyra. Fettet behövs också i kroppen för att den ska kunna ta upp livsviktiga vitaminer, A, D och K vitamin.

Fettet är uppbyggt på olika sätt och det finns både mättade, fleromättade och omättade fettsyror.

  • Mättat fett kommer både från växtriket och djurriket och finns i bland annat charkuteriprodukter och mejeriprodukter.
  • Fleromättat fett finns i fet fisk, majsolja, solros- och sesamfrön.
  • Enkelomättat fett finns i raps- och olivolja, flytande margarin och olika lightprodukter.

Kolhydrater

Kolhydrater har varit en stor diskussionsfrånga de senaste åren, vissa dieter hävdar att kolhydrater inte behövs i den dagliga kosten. Kollar man dock på livsmedelsverkets rekommendationer så behöver vår kropp kolhydrater som energikälla och detta finns i bland annat stärkelse, kostfibrer och olika sockerarter i maten. 

För lite kolhydrater kan leda till brist på energi och svårigheter med koncentration, vår hjärna är nämligen beroende av energi från kolhydrater för att fungera optimalt. Får vi i oss för lite av kolhydrater så omvandlar kroppen protein eller fett till kolhydrat för att täcka hjärnans behov.

Vitaminer och mineraler

VitaminerVitaminer och mineraler behövs för att vår kropps ska stärka sitt immunförsvar och stå emot infektioner samt för en stark benstomme och starka tänder. Tyvärr visar många studier att dagens kost innehåller för lite vitaminer och mineraler vilket leder till näringsbrist. Därför är det bra att komplettera kosten med kosttillskott eller hälsokost för att få i oss det vi behöver. En sida vi gillar, som säljer noga utvalda produkter utan onödiga kemikalier och tillsatser är Grön Gåva. På deras site finns det bra kosttillskott att köpa och du får dem sedan smidigt hem till brevlådan. Ett tips är att köpa deras kosttillskott Chlorella, det är en av världens mest effektiva energikällor som är väldigt innehållsrik på både vitaminer och mineraler.

De viktigaste vitaminerna att få i sig är;

  • Vitamin C
  • Vitamin D
  • Folsyra

De viktigaste mineralerna att få i sig är;

  • Järn
  • Zink
  • Kalcium

Vatten

Förutom att få i oss en varierad kost så är kroppen i stort behov av att få i sig tillräckligt med vatten varje dag, gärna 2 liter. Vattnet behövs för att alla kroppen funktioner ska fungera, vattnet transporterar all näring till cellerna och transporterar bort alla slagg och restprodukter.